NM Miks stafett 2019 i Son

Nordstrand IF Triathlon; «Én for alle, alle for én…..»💙

NM Miks stafett 2019 i Son

Endelig var dagen her.
Son var destinasjonen og NM miks stafett var kun noen timer unna. To spente NIF-lag, med biler tungt lastet med sykler og utstyr, sto samlet ved Son Spa klokken 09:00 søndag 30. juni. I sitt eget skadefravær hadde Martin Gulliksen satt av denne søndagen til å være coach, motivator, orakel og «handler» for begge lag. Han oste av erfaring etter å ha overværet lørdagens regelrytteri i den individuelle sprinten hvor diskvalifikasjoner og «penaltys» ble delt ut over en lav sko. Etter at Gulliksen og lørdagens individuelle deltagere hadde delt sine erfaringer, var NIF 1 og 2 tydelig preget og fylt av angst for å trå over streken. Ansvarsfølelsen for laget og klubben tynget og pulsen var allerede godt over terskel.

ALT skal oppi boksen i skiftesonen!
Etter å ha utfordret forbundets fleksibilitet med lisensutløsning fikk NIF bekreftet endelig lagoppsett og de utvalgte var klare for «race brief» klokken 10:00. Teknisk delegat gikk detaljert og hurtig gjennom regelverk, løypenett og konsekvenser ved brudd, for samtlige deltagere og oppmenn-/kvinner. ALT skal oppi boksen i skiftesonen!, Håndklede skal IKKE stikke ut lengre enn hjulet i skiftesonen!, HUSK filbytte i sykkeltrasé!, Én fot i bakken FØR streken ved endt sykkel! HVIS DU BRYTER REGLENE……..DISKVALIFISERING (litt overdrevet)!

Det var en alvorstynget gjeng som rant ut av møterommet.
Her var det mye å huske på og det var tydelig at de nå skulle følge elitens regelverk. Samlet gikk lagene mot skiftesonen for å legge en slagplan. Etter å ha famlet gjennom det som ble sagt under «race brief» var konklusjonen klar, begge lag er her for å ha det moro, én for alle og alle for én!

I deilig varmt vær var det duket for start.
Startskuddet gikk 12:00 og damene stupte ut i vannet i første etappe av miks stafetten. For NIF var det Kristin og Katrine som la på svøm. Kristin skaffet NIF 2 en liten luke opp av vannet og lå på en 6. plass, men som Katrine tok igjen i T1. Våre jenter syklet samlet ut etter T1. Noen minutter senere kommer Kristin som en rakett inn for T2 og har parkert både Katrine, men også en forvirret konkurrent (!). Katrine kommer inn i skiftesonen et par minutter etter Kristin, men hadde på ingen måte gitt opp. Jentene smalt ut for 2x900 m løp. Kristin veksler med rutinerte og evigunge Pål, som elegant fosser gjennom vær og vind i sin 300 m svømmeetappe. Vekslingen mellom Katrine og Magnus er også vellykket. Svømmingen til NIF 1 sin andreetappemann står dessverre i sterk kontrast til alt annet som skjer i vannet denne dagen. Dette ble både opplevd og observert som en 7 minutter lang drukningsulykke som heldigvis gikk bra. Over i sykling var heldigvis begge NIF-lagene sine andreetappemenn i sitt rette element. Og det skulle gå fryktelig fort. Etter å ha snudd i enden av sykkeltraséen setter Magnus i NIF 1 ny løyperekord og knuser bestetiden på sykkel med over ett minutt (!). Pål og NIF 2 veksler likevel noen minutter foran NIF 1 og ut i vannet for NIF 2 fosser Ann frem. Det går fort! 5:35 i krevende vær og vann. For NIF 1 sendes Kristina ut for sin etappe. Det skal så vise seg at hun blir den siste som får lov til å svømme denne miks stafetten. Som følge av at det nærmet seg et tordenvær, skulle svøm for de øvrige startende, byttes ut mot én runde med løp. Etter to knalletapper av Kristina og Ann var det duket for ankeretappene ved vår store leder, Thomas for NIF 2 og Robert for NIF 1. Thomas peiser på med vill løping og Robert knaller til med en lynrask sykling. Ankeretappene blir fullført i eksemplarisk stil med NIF flagget i hånden. NIF 2 kommer først i mål med en respektabel «5.» plass og NIF 1 på en «10.» plass.

To tankekors var litt uklare.
Lagene står sammen etter målgang og refleksjonene rundt etappene har dessverre avdekket et par ubevisste forhold. Det ene var verdensrekorden til Magnus på sykkel og den andre var at Kristin klarte å ta igjen to deltagere, Katrine og en til, på sykkel uten å sykle forbi. Merkelige episoder som dessverre skulle vise seg å være to små hjernedrypp i samme rundkjøring. Begge hadde misset en avstikker og kuttet traséen med noen hundre meter. «Heldigvis» var pallen utenfor rekkevidde så konsekvensen var begrenset.

Etter målgang stod NIF igjen samlet.
Selv med deilig vær og flotte rammer ble det et amputert arrangement, men med mye innhold. Konklusjonen er at triathlon er en innholdsrik idrett med mange elementer og at alt må trenes på. Neste år skal vi være med i toppen. Det er en spennende målsetning. Nå er det trening for alle muggær! God sommer til alle sammen😊

Vi takker for en herlig oppsummering av NM miks stafett!

tri_nm-miks_2019_skifte

tri_nm-miks_2019_lope