Takk til Campinstruktørene!

Publisert 03.07.2020 kl.15.42

Verdien av jobben dere har lagt ned er større enn den vi ser ved første øyekast

Takk til Campinstruktørene!
Nora Kyrkjebø og Ronja Foss Arnesen er veldig populære blant de yngste fotballspillerne

48 instruktører har stått på for barna i sommerferiens to første Campuker. Klubben er stolte over at vi kan tilby så mye jobb til ungdom i en tid der sommerjobber er en mangelvare.

Verdien av jobben som gjøres er stor. Instruktørene er i hovedsak eldre spillere i klubben, med noen trenerunntak. De færreste har noen formell utdannelse å banke i bordet med, men kompenserer til gjengjeld med kraften av å være en person de yngre ser opp til. Det å være gode forbilder er noe vi er opptatte av og kan gjøre en god klubb enda bedre. Siden oppstarten av Niffo har vi spesielt sett effekten av dette. Engasjementet rundt seniorlagene i både håndball og fotball har økt betraktelig blant våre yngre spillere etter hvert som relasjoner har blitt knyttet mellom de og Niffotrenerne. De samme mekanismene er i sving under Campene.

Nora Kyrkjebø (15) og Ronja Foss Arnesen (13) har gjort en kjempejobb denne uka som instruktører for J2012 og J2013. De hjelper vanligvis til som trenere for Ballidretten og har tatt Grasrottreneren delkurs 1. Vi har stilt de noen spørsmål om hvordan det er å jobbe på Camp:
Hva har vært det beste med campen?
- Bli kjent med barna og se utviklingen deres.
Hva har vært den største utfordringen?
- Når de ikke hørte etter lagde vi en litt kul greie med at hvis de var flinke til å høre etter fikk barna gi oss en "straff" . 20 pushups, løpe rundt banen osv. Om vi måtte prate mange ganger til dem måtte de sitte et sted og se på, da ble de fort med igjen.
Hva har dere lært og utviklet dere på underveis?
- Tydelige beskjeder. Vise ikke prate øvelser. Autoritær, en balanse mellom å være streng og snill.

Vi ønsker å bruke Campene som en arena for trenerutvikling og planlegger årlige instruktøropplæringsdager. Det blir en form for "Grasrottreneren light"; et internt trenerkurs som alle som ønsker å jobbe som instruktører skal innom. Mer info om dette kommer etter hvert.

Takk for to strålende uker, vi gleder oss til uke 32 og 33. Påmeldingene til disse er fortsatt åpen!
PÅMELDINGSLINKER HER