Krevende økonomiske tider for klubben

Publisert 13.10.2023 kl.11.46

Økte rentekostnader og høy prisstigning merkes på økonomien til Nordstrand idrettsforening. Alle medlemmenes innsats og bidrag trengs skal vi klare å finansiere de gode idrettstilbudene, hallen og banene våre fremover.

Krevende økonomiske tider for klubben

Som vi informerte om på klubbens nettsider før årsmøtet tidligere i år er det økonomisk krevende tider for Nordstrand Idrettsforening. (https://www.nordstrand-if.no/krevende-a-eie-egen-hall-nar-kostnadene-oker)

Samtidig som vi opplever en svært positiv utvikling der vi får stadig flere og nye medlemmer, er det flere ting som har endret seg raskt de siste årene og har hatt negativ påvirkning på klubbens økonomi.

Først de svært høye strømkostnadene i fjor vinter. Deretter økende renter som gir betydelig økte kostnader på lånet klubben tok opp da vi bygget Nordstrand Arena for fem år siden.

Styret og administrasjonen har jobbet hardt og systematisk for å kutte i kostnader uten at det rammer tilbudet til medlemmene. Vi har også ønsket å unngå å sette opp trenings- og medlemsavgiftene i år.

Klubbdugnad
Medlemmene i håndballgruppa deltar for tiden på en dugnad hvor de selger Bambusa-sokker til inntekt for klubben. Litt senere i år blir det tilsvarende klubbdugnad i fotballgruppa gjennom salg av vaskemidler.

Både styret og administrasjonen har stor forståelse for at det kan bli mye dugnad når både årgang og klubb trenger inntekter. Samtidig er innføringen av klubbdugnad gjort for å holde presset på økte trenings- og medlemsavgiftene nede. Hvis klubben skal komme seg gjennom denne økonomiske tiden, trenger vi at alle medlemmene bidrar.

Tungt sponsormarked
Klubben er kontinuerlig på jakt etter bedrifter, personer og stiftelser som ønsker å sponse virksomheten vår. Vi søker på alle relevante støtteordninger, og har forespurt både bedrifter og stiftelser om små og større sponsorbidrag.

Klubben sett under ett får inn betydelige sponsormidler hvert år, men så og si alt kommer inn til årgangene. Det er svært vanskelig å få sponsorer som ønsker å støtte på klubbnivå.

Dersom noen av medlemmene/foresatte kjenner til bedrifter, personer eller stiftelser som kan tenke seg å bli klubbsponsor, ta gjerne kontakt med daglig leder Kristian Gjerstadberget. Alle bidrag vil bli høyt verdsatt og sponsoren vil få god synlighet på våre fysiske og digitale flater.

Leieinntekter og økonomisk støtte
For 2023 og første halvår av 2024 har vi klart å sikre oss en leieavtale med utdanningsetaten i Oslo / Brannfjell skole som leier hallen på dagtid. Vi har også leid ut til eksterne arrangementet i helger. Dette gir kjærkomne inntekter, men er dessverre ikke nok til å dekke hele inntektsbehovet. Det gir heller ikke den langsiktigheten vi ønsker for neste år og årene som følger.

Styret har vært tydelige overfor politikerne i Oslo om at vi trenger mer økonomisk støtte og bedre langsiktighet. Vi har hatt møte med avtroppende byråd for kultur og frivillighet, Omar Samy Gamal (SV), og vi har skrevet brev til partiene Høyre, Venstre, KrF og FrP i Oslo som utgjør det nye flertallet etter kommunevalget og bedt om møte med den påtroppende byråden.

Grunnen til at økonomien vår er relevant for politikerne er at hvis vi kommer i en situasjon hvor vi ikke klarer forpliktelsene og hallen slås konkurs må kommunen, som har garantert for lånet, overta eierskapet. Dette er ikke noe vi som klubb ønsker, og det tror vi heller ikke politikerne ønsker.

Fakta om eierskapet og driften i Nordstrandhallen AS

• Nordstrandhallen AS er skilt ut i et eget selskap, som er 100 prosent eid av Nordstrand idrettsforening.
  • Hallen drives etter forretningsmessige prinsipper.
  • Hallens største inntektskilde er leieinntekter fra Nordstrand Idrettsforening, som dekkes inn gjennom det medlemmene betaler av medlemskontingent og treningsavgifter. I tillegg har hallen inntekter fra eksterne leietakere og inntekter fra salget i Storstua, parkeringsavgift, treningssenteret og sponsormidler.

Fakta om økonomien i Nordstrandhallen AS

• Nordstrandhallen AS har et lån på 74,1 millioner kroner, som er garantert for av Oslo kommune.
  • Driftsinntektene i 2022 var på 9,9 millioner kroner.
  • Renteutgiftene i 2023 er nær 1,2 millioner høyere enn i 2021 og går mot ytterligere økning på 2,0 millioner i 2024. Dette kommer i tillegg til utgifter til strøm og drift, som også har økt betydelig.
  • Styrene i Nordstrandhallen og idrettsforeningen var på slutten av 2022 i møte med byråd for idrett og kultur, Omar Samy Gamal (SV). Det er foreløpig ingen signaler fra kommunen om en økning i den økonomiske støtten til hallen, som er på 1,85 millioner kroner i året.