Tom Midtbø Nilsen 1955-2022

Sist oppdatert 05.05.2022 kl.10.33

Det var med stor sorg vi mottok budskapet om at vår kjære håndballvenn Tom Nilsen forlot oss den 27.4.2022 – så alt for tidlig.

Tom Midtbø Nilsen 1955-2022

Kom til Nordstrand i 1974
Tom kom til Nordstrand IF håndball etter å ha svart på en annonse i 1974, som vår tidligere trener Tor Normann hadde rykket inn i Aftenposten. Juniorlaget, som tidligere samme år hadde blir Norgesmestere, hadde behov for å styrke keeperplassen for å være på topp. Tom viste seg å være et svært godt valg og fant seg raskt til rette på juniorlaget. Våren -75 ble laget igjen Norgesmestere i juniorklassen for andre gang og Tom ble kåret til banens beste.

Tom tok nå treneroppgaven svært seriøst og han ble raskt et fast innslag på Nordstrand sitt A-lag i håndball under ledelse av Tor Ole Rimjorde.

Etter hvert ble det landslagsspill for Tom og han representerte Norge hele 43 ganger.

Administrativ karriere og trenergjerning
I sesongen 77/78 gikk Tom inn i håndballgruppens styre og startet sin administrative karriere som skulle strekke seg over mange tiår. Han var også trener på yngre lag i mange år, og med solid kunnskap og erfaring ble det mange sterke resultater på de yngre lagene han var trener for. I sesongen 79/80 trappet Tom ned elitesatsingen til fordel for styrearbeid og sportslig ledelse.

I sesongen 86/87 var han trener sammen med Sverre Bjerkeli på Dame-A laget hvor laget ble Norgesmestere i -87 etter å ha knust Byåsen i finalen.

Tom var og svært sentral i opprettelsen av Nordstrand 2000 – damelagets største satsing mot Norgestoppen og den mest suksessrike perioden i Dame A-lagets historie. I 2005 var Tom igjen sentral og viktig for sammenslåingen av BSK/NIF på herresiden.

Et stort engasjement og hjerte for klubben
Det kunne vært skrevet en hel bok om Toms engasjement i klubben på alle nivåer – han har simpelthen vært i en egen klasse hva gjelder nedlagt arbeid, engasjement og initiativ. Og han var ikke bare engasjert i det sportslige og det organisatorisk arbeidet i Nordstrand, men han var også svært engasjert på det sosiale plan i klubben og tok initiativ til mange håndballfester på seniornivå.

Det står stor respekt av Toms virke i klubben, og han ble selvfølgelig tildelt Nordstrand IFs høyeste utmerkelse Gullmerke m/krans.

Jeg har hatt den glede av å samarbeide med Tom i alle disse årene han har deltatt i klubben – Tom var aktiv helt til det siste. Håndballen var hans og Heidi sitt liv.

Tom var en blid, sosial og engasjert lagspiller både på og utenfor banen og vi er evig takknemlig for at Tom valgte Nordstrand i -74, og at det er ufattelig mange mennesker som har nytt godt av Toms faglige kompetanse og erfaring innen håndballen.

Hjertelig takk for at vi fikk kjenne deg og samarbeide med deg i veldig mange år – det har vært en ære.

Vi lyser fred over Toms minne og sender varme og kjærlige tanker til Heidi, Emil og Tim.

Terje Rustad

Nordstrand IF - Representantskapet

Tom bisettes i Nordstrand kirke fredag 6.mai kl 12:00.