Regnbueflagget på junior- og seniordraktene

Publisert 04.09.2020 kl.20.47

Nordstrand IF er en klubb for alle!

Regnbueflagget på junior- og seniordraktene
Amalie Mogstad, Filiph Tilge & Emilie Karlsrud-Josephson i de nye draktene

Regnbueflagget kan forstås som å symbolisere mangfold, felleskap og samhold – på tvers av legning, kjønnsidentitet, etnisitet, sosial bakgrunn, alder og annet. Nordstrand IF er en klubb som ønsker å være en klubb for alle. Derfor har senior- og juniorlagene på håndballsiden gått sammen om å spille med regnbueflagget trykket direkte på drakta denne sesongen.

Idéen ble først lagt frem av trener Tore Sandven, basert på et ønske om at klubben skal fortsette å streve for inkludering. Tore er trener for herrelaget og har også en viktig rolle på juniorlaget på guttesiden. Spillende trener for herrene, Johannes Hippe, og kvinnenes hovedtrener Jeanette Røhmer støttet umiddelbart opp om dette forslaget. Juniorene på jentesiden var selvfølgelig heller ikke vonde å be.

Forhåpentligvis kan dette være med på å vise at idretten arbeider for å være, og å bli, en mer inkluderende arena. Det kan også sende et signal til unge spillere om at det skal være plass til alle i denne klubben og at felleskap er noe vi som klubb alltid må jobbe for. Samtidig gjør det å trykke regnbueflagget på drakta også at vi på seniorlagene forplikter oss til å jobbe for et så godt og inkluderende miljø som mulig, forteller Johannes. Vi håper derfor at 2. divisjon blir åpnet for spill igjen denne sesongen, slik at vi kan få brukt drakta vår i kamp. Uansett vet vi at kvinnenes elitelag vil vise frem dette engasjementet til store deler av norsk topphåndball, og det er viktig, legger Johannes til.

Jeanette forteller videre at når Johannes kontaktet henne med denne ideen var det ikke nødvendig å tenke seg om et eneste sekund. Jeanette utdyper: Dette er en veldig fin idé som damelaget står fullt og helt bak. Vi har i tillegg til å være håndballspillere et ansvar for å gå foran som rollemodeller. Seniorlagene blir sett opp til av klubbens yngre spillere og går vi foran i kampen for å vise at her har alle lov til å være seg selv, vil det kanskje gjøre veien litt lettere for de yngre spillerne i klubben. Dette også uavhengig av nivå og ambisjoner. Håndball er en sport for alle, uavhengig av hvem du er og hvilke ambisjoner du har.

Den nye drakta vil bli brukt i offisiell kamp allerede den 13. september når 1.divisjonslaget tar imot Volda, på hjemmebane. Forhåpentligvis blir det også muligheter for herrelaget, som spiller i 2.divisjon, å ta i bruk drakta senere i september.

På denne måten kan klubbens junior- ogseniorlag på håndballsiden vise at de kjemper både for seier, men også for felleskap og inkludering.