Lucas Flåten Lindbaek klar for NIF

Publisert 22.09.2021 kl.14.44

Lucas har valgt å steppe opp ett hakk fra Interkrets B i Skeid til Interkrets A her i Nordstrand. Lucas har en god venstrefot, er teknisk og har god spilleforståelse. Vi gleder oss til å få han på feltet.

Lucas Flåten Lindbaek klar for NIF

Vi har gjort et lite intervju med Lucas og Andrè for å bli litt bedre kjent med nysigneringen.

Hvorfor ønsker du å komme til NIF?
Først og fremst så ønsker jeg å utvikle meg som spiller og med en overgang fra Skeid til NIF så går jeg fra å spille interkrets B til interkrets A som er et fint steg opp. Veien derfra til A-lagsfotball er også kort så det blir et spennende 2022 for meg. Videre så er det veldig fine fasiliteter her med gode treningsforhold der klubben vil legge til rette for at jeg kan utvikle meg videre her i samarbeid med å gå på Wang Toppidrett.

At NIF har fått frem flere unge toppspillere siste årene er også veldig positivt. Det at det er min fars barndomsklubb betyr også litt da jeg vet han er veldig glad i klubben og vist før at man kan gå fra NIF til å bli toppspiller.

Hvilke ambisjoner har du?
Jeg ønsker å bli en god venstreback som på sikt kan spille eliteserie og har selvfølgelig en drøm om å spille i utlandet på et tidspunkt.

Hva ser du på som dine styrker?
Jeg har en god venstrefot, er teknisk og har ganske bra spilleforståelse. Men alt kan forbedres.

Og så en liten prat med far, som startet sin fotballkarriere i Nordstrand og har spilt i flere eliteserieklubber i Norge og i flere utenlandske klubber.

Hva tenker du om at Lucas vil til NIF?
Jeg tenker det er et smart valg nå og selvfølgelig et valg etter mitt hjerte som gammel Nordstrandsgutt. Han bytter seg slik jeg ser det et steg opp fra interkrets B til interkrets A og det tror jeg passer han bra det neste året i kombinasjon med å kjenne på A-lagsfotball. Han kommer til en klubb som ønsker å utvikle egne talenter og være attraktiv for de unge spillerne som har ambisjoner.

NIF har solgt mange spillere de siste årene, hva tror du det kommer av?
Det kommer nok av at det drives godt i yngre avdelinger og at unge spillere får utviklet seg i et fint og positivt miljø. Så tror jeg det er stor oppside til å lykkes enda bedre på sikt! Nordstrand IF bør også satse på å få frem flere elitespillere og gjerne noen utlandsproffer man kan henvise til. Kunsten er å klare å holde på dem lenge nok. Det vil gjøre dem mer attraktive og skaffe klubben inntekter de ikke har hatt før.

Hvorfor velger flere unge talenter NIF fremfor de største klubbene i Oslo, tror du?
Jeg tror det er flere grunner og du kan si NIF har bedre fasiliteter enn de fleste toppklubbene i Oslo-området. Å ha referanser til andre spillere som har vært i klubben og lyktes er også viktig. Ifjor gikk det vel to spillere til OBOS-ligaen og debutert på U-landslag. Slikt sprer seg blant ungdommene og gjør klubben attraktiv. Videre tror jeg at gjør du det bra i NIF vil du være atraktiv for flere toppklubber enn om du tilhører en større klubb der du blir mer låst til den. Nåløyet å lykkes som ung i en toppklubb er tøffere og noen ganger er det bedre å være en av de beste i en mindre klubb og bli sett og tatt vare på. Å lykkes som fotballspiller handler ofte om å holde ut og stå i det. Du må være sterk mentalt og aldri gi deg. I en storby som Oslo er det ekstra tøft med stor konkurranse kontra mindre steder som eksempelvis Molde der de må passe på hvert eneste talent som dukker opp.

Vi ønsker Lucas hertelig velkommen til klubben!