Juniorgutta vant Interkrets A!

Sist oppdatert 14.10.2018 kl.2.36

(Nordstrand-Stabæk 3-1) En sesong som mer eller mindre har vært jubel fra start til mål ble kronet med et historisk mesterskap i går.

Juniorgutta vant Interkrets A!
Nordstrands juniorgutter gnistret både i og etter den siste kampen og kunne feire et ellevilt seriegull i Interkrets A.

I 40 år har denne tittelen vært noe Eliteserie-lagene har kjempet om. HamKam som 1. divisjonsklubb vant en gang. Men at Nordstrand skulle gå bort å vinne Interkrets-serien er egentlig en bombe. Men du verden så fortjent - etter en sesong som har vært et eventyr fra ende til annen.

Både spillere, lag og klubb gikk inn i 2018 med en stor grad av ydmykhet, vel vitende om at alle tippet oss nord og ned. Men treningskampene i vinter, der noen resultater var usannsynlig gode, bar bud om at noe kunne være på gang. Og da gutta sto med tre strake seire innledningsvis, tok de et par til bare på selvtilliten.

8 spillere forsvant i sommer og prestasjonene i høst var mer ujevne, men cupdramaseieren 5-4 eeo mot Tromsø viste at vi fortsatt var der. Og tap på straffer borte mot Molde runden etter var også en prestasjon å være stolte av, enda så gjerne vi skulle trent mer på det å skyte fra 11 meter nå i ettertid.

Gutta sparte konfekten til aller siste runde, slik at venner og familie fikk være med på festen hjemme på Niffen.

Sander Sønsterud - med 190 av 190 mulige treninger (!) - viste at da blir man også god til å skyte. 17-åringen limte like gjerne et frispark i krysset fra 25 meter før to minutter var spilt.

En annen 01-gutt Younes Amer sørget for at toppskårertittelen i Interkrets tilhører Nordstrand for fjerde året på rad, og spikret sin egen topplass etter 20 minutter, glimrende assistert av Christian Njøten.

Og alle de andre, de løp og løp, og kunne sørget for mer enn 2-0 til pause mot Stabæk.

Etter hvilen viste gjestene sine kvaliteter. Og en retur fra Vemund Gulbrandsen ble snappet opp og satt som redusering. Samtidig kom meldingene om at Vålerenga hadde snudd 0-2 til 3-2 borte mot Lillestrøm. Vi tålte ikke et liknende kampforløp hvis vi ville ende øverst.

Mer spontan glede og fantastisk regi skal man imidlertid lete lenge etter. Alt ble helt riktig da gutta på overtid gjennomførte en glimrende kontring via Younes til Bjørn Martin Kristensen. 16-åringen fikk fritt leide mot mål. Han hamret ballen i lengste hjørnet, og saken var biff.

A-laget rykket opp tirsdag. To dager senere fikk de nye fine garderobene på Niffen igjen gjennomgå. Men litt champagne-sprut tåler vi i en sådan stund.

- En klubb der alle drar i samme retning, et lag som står sammen last og brast, og masser av både talent og treningsiver hos hver enkelt spiller, gjorde dette mulig, sier trener Lars Bache.

En hel klubb er stolt av prestasjonen.

- En hel klubb, og også dette laget, skal jobbe steinhardt videre, lover han.

g19_tabell_2018