Historisk seier mot Sarpsborg 08

Publisert 30.09.2019 kl.12.55

(Sarpsborg 08-Nordstrand 1-2) For aller første gang klarte Junior Elite å slå Sarpsborg 08 i en heroisk kamp på Sarpsborg stadion.

Historisk seier mot Sarpsborg 08
Erling Fjelstad gjorde en ny meget solid kamp på Sarpsborg stadion da juniorgutta slo til med 2-1 seier.

Junior Elite har gledet mange og slått nesten alle de siste årene. Men ett lag gjensto på listen. De hadde aldri slått Sarpsborg 08. Uka etter at trenerduoen Lars Bache og Jørgen Berg offentliggjorde at de gir seg etter seks år, gikk gutta All In og sørget for at den siste skalpen ble tatt.

Et medaljejagende Sarpsborg 08 fikk fort merke at Nordstrand-gutta mente alvor denne kvelden. Og Henrik Tangen satte 1-0 til bortelaget allerede etter 7 minutter, etter et nydelig angrep der Bjørn Martin Kristensen var servitør av den siste pasningen.

Et hardtarbeidende Nordstrand holdt godt unna, men etter halvtimen mistet Mohammed Abbas ballen på egen 20 meter, og gode motstandere utnytter slikt; 1-1.

Etter pause gikk våre gutter igjen offensivt til verks. Og hadde 1-0 vært nydelig, var 2-1 skåringen praktfull. Rasmus Eggen Eggen på løp la igjen til Marius Johnsrud, som med et mesterverk av en pasning nådde Bjørn Martin som lekkert satte 2-1.

Så ble godeste Bjørn utvist med halvtimen igjen å spille. Inne i 16-meteren til Sarpsborg gikk han overende. Ble det straffespark? Nei, Bjørn ble dømt for å filme, fikk sitt andre gule, og det liknet at det kanskje heller ikke denne gang skulle gå å slå sarpingene.

Men Nordstrand forsvarte seg godt. Og det var først de siste 3-4 minuttene pluss fem lange overtidsminutter det virkelig ble farlig. Da hamret eliteserieklubben løs på oss fra alle mulige vinkler, men gutta kastet seg ned, blokkerte skudd, fikk slengt ut et bein og kjempet ballen til corner gjentatte ganger. Det ble ingen mål, og jubelen var høy i Nordstrand-garderoben etterpå.

Med en serierunde igjen trenger Lillestrøm bare ett poeng mot bunnlaget Follo for å vinne Interkrets A. De andre eliteserieklubbene Vålerenga, Stabæk og Sarpsborg ligger som 2, 3 og 4, men et Nordstrand-lag som har sikret 5. plassen kan faktisk snyte de store for en bronsemedalje når Vålerenga er motstander på Niffen i årets siste Interkrets A-kamp 10. oktober.