Bækkelaget - NIF

Publisert 01.06.2015 kl.13.08

Det er få lokaloppgjøre som kan måle seg med kampene mellom Bækkelaget og Nordstrand. Årets batalje gikk av stablen på den helt nye kunstgressbanen til Bækkelaget, men det var Nordstrand som ville mest og var tøffest til slutt!

Bækkelaget - NIF
Jonas avgjør lokaloppgjøret med prakt mål!

Innsats avgjorde årets lokaloppgjør

Det er få lokaloppgjør som kan måle seg med kampene mellom Bækkelaget og Nordstrand. Årets batalje gikk av stablen på den helt nye kunstgressbanen til Bækkelaget, men det var Nordstrand som ville mest og var tøffest til slutt!

En småkjølig søndag i slutten av mai tok våre gutter den korte turen bort på Ekebergsletta for å kjempe om tre poeng, heder og ære i årets første lokal oppgjør. Etter en kort taktikkprat i et gardrobeanlegg med fengselspreg, var våre gutter klare til kamp og kaptein Thomas kunne lede guttene gjennom oppvarming og hilserunder før kamp. Det var en tent gjeng som startet kampen med sola i ryggen og vinden imot i første omgang. De første 5-10 minuttene var det BSK som hadde et lite grep om kampen, men etter noen små justeringer spilte våre gutter seg inn i kampen og tok tilbake initiativet!

Jonas, i en litt uvant tier-rolle, ble fort komfortabel og laget flere farligheter gjennom den første omgangen. Og det var ikke ufortjent da nevnte Jonas fikk ballen på ca.20m, dribblet seg inn mot 16-meteren og fyrte av en et knall hardt skudd til høyre for BSKs keeper og i mål! Resultatet 1-0 til våre gutter sto seg til pause etter at begge lag hadde hatt gode målsjangser i løpet av omgangen. I pausen foretok vi et avtalt bytte, ut gikk Oskar som hadde levert en strålende omgang med flere gode redninger og vært ute og averget flere kontringer i beste Neüer stil! Inn kom Erlend for å ta over stafettpinnen som Nordstrands målvakt.

Andre omgang startet litt som den første, BSK med en 10-15 minuters periode med trykk mot vårt mål før vi kom ordentlig i gang. Men Erlend fortsatte der Oskar ga seg og holdt buret rent godt hjulpet av Mads, Thomas, Herman og Aleksander. Et kvarter ut i omgangen får vi litt bedre tak på kampen, klarer å ta vare på ballen og skaper flere farligheter. Kamal blir avblåst flere ganger alene igjennom med BSKs keeper. Et par ganger for marginale offsider og ved en anledning for det som i beste fall er et meget billig frispark i favør Bækkelaget stopperen. Med litt flaks kunne det fort ha blitt mål på Kamal i løpet av kampen. Adrian får også en god sjangse etter en fin vridning av spillet, desverre så ender skuddet i nettveggen.

Men Bækkelaget har ikke gitt opp og får sendt avgårde noen farlige baller inn i bakrommet vårt. Ved en anledning makter spissen å få ballen forbi Erlend, men med et fantastisk brassespark får Herman klarert ballen på streken! Bækkelaget får også en periode med 11 mot 10 Nordstrand spillere etter at Bardur jobber hardt i forsvar, men blir litt uheldig i taklingen og får gult gort. Våre gutter klarer å ri av denne perioden i undertall godt. Utover i omgangen får midtbanen vår, forankret i Eskil og Lars Bendik sentralt i banen, bedre tak på kampen og vinner de fleste duellene. Det gjør at vi får etablert oss på BSKs halvdel i litt lengre perioder av gangen og snittpulsen blant de rundt 10-15 oppmøte Nordstrand supporterene og i trener-teamet går litt ned.

Vi forsvarer oss godt og holder nullen helt til dommeren blåser av kampen! 1-0 seier og  3 poeng er et faktum. Vi takker BSK og dommeren for kampen og ønsker lykke til videre i sesongen.