Finn Aage Stenberg 17.9.1952 – 13.4.2020

Sist oppdatert 07.05.2020 kl.18.57

Det var med vemod og stor sorg vi mottok budskapet om at vår kjære håndballvenn Finn Stenberg forlot oss den 13.4.2020 – så alt for tidlig.

Finn Aage Stenberg 17.9.1952 – 13.4.2020
Foto: NIFs arkiv

Finn startet sin håndballkarriere på aldersbestemte lag i BSK og han var medlem av BSK fra 1966-1973.  I BSK ble han Kretsmester i 1968. Han meldte overgang til Nordstrand IF etter hvert og kom til oss i sesongen 76/77. Finn markerte seg ganske raskt som en habil bakspiller på høyreback og med sin enorme fysikk og 204 høyde, så var han en konstant trussel i angrep mot et hvert lag. Han var i den første tiden i Nordstrand, kanskje ikke verdens mest treningsvillige spiller, men det hadde vel sin naturlige årsak i hans størrelse.

På håndballbanen kunne Finn av og til virke kanskje litt for rolig og snill, men bak fasaden var det et stort temperament, som han ofte viste hvis noen taklet han ufint eller ukorrekt på banen. Da så vi ofte en Finn som tente på alle plugger og han viste frem hvilken enormt skuddpotensiale han hadde.

Han må kunne karakteriseres som en svært «fair spillende» håndballspiller. Sjelden ble han utvist og han viste håndballklokskap på banen gjennom hele sin aktive karriere.

I sesongen 78/79 trappet Finn ned og han tok en pause i sesongen 79/80. Gunnar Helgevold var nå trener og Finn ble spurt om han kunne gjøre comeback i sesongen 80/81. Under Gunnars treningsregime, så var det viden kjent at han la ingen ting i mellom – det fysiske skulle og måtte være på plass og Finn ble kjørt knallhardt på treningene, kanskje mye mer enn han egentlig hadde lyst til. Dette resulterte i at Nordstrand plutselig hadde en avslutter av stort kaliber i Finn. Gunnar Helgevold husker svært godt kampen i Kristiansand mot KIF, hvor keeper Marcussen ble ordentlig svimmel av kanonene til Finn – 10 mål.

Finn toppet håndballkarrieren med å bli seriemester med Nordstrand i sesongen 80/81 – et stort høydepunkt for han og alle på laget.

Han trappet igjen ned etter 81/82 – sesongen og han fristet nå sin håndballtilværelse på Nordseter Ballklubb i 5. div (pensjonerte spillere fra NIF’s A-lag).

Nordstrand IF var klubben i Finn’s hjerte. Etterhvert engasjerte han seg i administrativt arbeid og ble kasserer i Damegruppen/håndball og Finn var svært nøye med alt han foretok seg av oppgaver for klubben. Han var å se på alle herre – og damekamper og han var aktivt deltagende i mange arrangementer og var en betydelig bidragsyter på mange plan i idrettsforeningen.

I 1991 ble han hedret med Diplom fra Nordstrand IF, som takk for den enorme innsatsen han la for dagen.

Finn var et stort tilskudd til NIF’s A-lag med sitt gode humør, smittende latter og en snillhet som kom oppriktig fra hjerte.

Vi som har lært han å kjenne gjennom mer enn 50 år, vet at du var «verdens lengste Finn» og «verdens snilleste og beste Finn» - klok og engasjert i lokalsamfunnet, samfunnsengasjert – helt til det siste.

Takk for at vi fikk lov til å bli kjent med deg og være sammen med deg i den tiden du var her – vi vil alle sammen bære et dypt savn og aldri glemme hvilken fantastisk person du var, både på og utenfor håndballbanen.

Vi lyser fred over Finns minne.
Spillere og ledere i Nordstrand IF

finn-stenberg_2