Hilsen fra styret i krevende tider

Publisert 08.11.2020 kl.22.46

Koronasituasjon er krevende for oss alle. Styret ønsker å takke alle som bidrar til at vi tross alt får gjennomført mange av klubbens aktiviteter og samtidig bidra til at smitten ikke brer seg.

Hilsen fra styret i krevende tider
Nordstrand IF deltar i dugnaden - STOPP koronasmitten.

Til medlemmer og alle som er aktive i Nordstrand IF

Vi befinner oss i en krevende tid, som er vanskelig for oss alle. Snart har det gått åtte måneder siden korona-nedstengingen, og fortsatt ser vi ikke helt lyset i tunnelen. Stadig nye restriksjoner og regler utfordrer oss som klubb, den ene uka kan vi ha publikum i hallen, den neste uka ble vi nødt til å stenge. Fredag kom den tunge beskjeden om at barn og unge i en periode framover heller ikke får lov til å spille kamper og at all trening og aktivitet for senior bredde stanses. Også treningssenteret blir nødt til å holdes stengt. Heldigvis får barna og ungdommene fortsatt lov til å trene.

Styret nedsatte i vår en koronagruppe for at klubben skal være løpende oppdatert, og for å sikre at vi følger alle de rådene og smittevernreglene som gis fra både idretten og fra helsemyndighetene. Dette er en krevende tid for oss alle, og å drive et stort idrettslag med viktige aktiviteter for nærmere 1500 aktive utøvere og et stort frivillighetsapparat er slettes ikke enkelt. Hva som til enhver tid gjelder i klubben av regler og retningslinjer, finner du på nettsidene våre. Lurer du på noe, finn koronasymbolet på forsiden – og klikk deg videre.

Mye bra som skjer

Hovedprioriteten til styret og administrasjonen har hele tiden vært å opprettholde så mye aktivitet som mulig – og samtidig bidra til å hindre at smitten sprer seg. Her har fått til mye, for alle som har vært en tur på Niffen ser at det foregår massevis av aktivitet. Vi er ikke færre medlemmer i dag enn for ett år siden. Tvert imot er vi faktisk blitt litt flere. Dette skyldes nok at treninger og seriekamper fram til nå stort sett har gått som normalt i barne- og ungdomsidretten. Fotballsesongen er nettopp avsluttet, og håndballsesongen var inntil den siste innstramningen denne uka kommet godt i gang. Alt dette kan vi takke administrasjonen og alle trenerne og de frivillige rundt lagene for, som har stått på i hele denne krevende perioden nettopp for at barna våre skal få et så godt tilbud som de har fått.

Det er også mange andre lyspunkter. Etter permitteringer i vår, er alle ansatte i full jobb igjen. I mai kunne vi åpne den flott ballbingen, og det etterlengtede utstyrslageret for fotballen er nettopp åpnet. Gjennom fire sommeruker deltok mer enn 400 barn på Camp Nordstrand, og et stort antall av våre unge utøvere var engasjert som instruktører og ledere. NIFFO har vært i full gang siden slutten av mai, og vi opplever at stadig flere barn ønsker å benytte seg av dette flotte tilbudet. Det samme gjelder akademiet og ballidretten for de aller minste. Den nystartete 2016-årgangen med 4-åringer teller allerede 32 håpefulle jenter og gutter. Koronatiden har på ingen måter gått utover rekrutteringen til klubben!

Men alt er ikke like lyst

Alle fotball- og håndballcupene våre har blitt avlyst. Avlyst ble også Løvelekene og Ulvøya Rundt. Allsporten startet så vidt opp igjen, men ble raskt nødt til å stanse. Triatlon har fått trent, men ikke deltatt i konkurranser. Det er langt mindre aktivitet i både hallen og Storstua enn vi skulle ønske. Det er blitt færre møtepunkter mellom barn, ungdom og voksne. Men aller verst har koronatiden gått utover de voksne utøverne, de over 19 år. Med unntak av damelaget vårt i 1. divisjon håndball, har ingen av seniorlagene fått lov til å spille kamper eller trene normalt siden mars. Til tross for restriksjonene har det vært et imponerende høyt aktivitetsnivå, med jevnlige treninger mange ganger i uka gjennom hele denne vanskelige tiden. A-laget fotball har til og med fått inn nye spillere som ønsker å prøvespille for klubben.

Klubbøkonomien viktig

En viktig jobb for styret handler om å ha kontroll på klubbens økonomi. Vi var svært usikre i april for de økonomiske konsekvensene av korona. Samtidig hadde vi tro på at bare høsten ble tilnærmet normal, skulle vi komme oss gjennom på en rimelig god måte. Status nå er at vi har kontroll på økonomien. Vi har riktignok gått glipp av inntekter, men også utgifter er blitt borte. Her har de ansatte tatt en stor del av støyten, ikke minst gjennom permitteringene. Myndighetenes koronastøtte er et viktig bidrag, men tidene er fortsatt usikre, og vi krysser fingrene for at vi kan fortsette å drive kjerneaktivitene våre tilnærmet normalt.

Takk til alle som bidrar

Til slutt har jeg lyst til å løfte fram alle dere som bidrar til at klubben står seg så godt gjennom denne vanskelige tiden. Vi ser nå tydelig betydningen av all den innsatsen som nedlegges av trenerapparatet, av frivillige og av administrasjonen, for at vi skal få gjennomført treninger, kamper og andre aktiviteter innenfor gjeldende smittevernregler. Mange har i sommer og høst stilt opp som kampverter, baneverter, lagverter, billettvakter, hallansvarlige – alt for at vi skal kunne sikre så normal aktivitet som mulig. Med deres viktige bidrag har vi klart å holde dørene og banene åpne for barn og unge. Barn trenger faste og trygge holdepunkt når verden blir mer utrygg, og det har Nordstrand IF klart å være.

Den store ekstradugnaden er dessverre ikke helt over, men uten alt det arbeidet som hver og en av dere nedlegger, ville Nordstrand IF vært i en helt annen situasjonen enn det som er status per idag. En stor takk til dere alle!

Husk – hold meteren, vask hendene og bli hjemme når du er syk.

Og følg med på nettsidene våre for siste status om hvordan korona-utbruddet påvirker våre aktiviteter. I dag har vi blant annet skrevet om hva de aller siste innstrammingene betyr for våre aktiviteter.

Sportslig hilsen styret
ved leder Anders Bakken