Tett på Thor Einar Andersen

Sist oppdatert 09.09.2014 kl.20.25

Vår kjære landslagslege gir villig vekk råd og tips.

Tett på Thor Einar Andersen

Thor Einar Andersen er kanskje mest kjent for sin rolle som lege for Norges A-landslaget i fotball. Han er derfor mest intervjuet i forbindelse med å uttale seg om spilleres skader, gjerne våre egne landslagsspillere.

Men han blir jo også nedringt av media for å uttale seg om kjendisers skader, og sist ut var i forbindelse med David Beckhams skade som vil sette ham ut av VM i Sør-Afrika.

Vi velger å stille mannen selv noen personlige spørsmål.

Når begynte du å spille fotball, Thor Einar?

- Jeg begynte å spille ball på løkka da jeg var fire år gammel. Organisert fotball i Start fra jeg var ni år.

Har du alltid vært interessert i fotball, og hva med andre idretter?

- Fotball har vært min store lidenskap fra jeg var liten gutt. Har i tillegg drevet med friidrett. Synes også det er moro å stå alpint.

Nå jobber du som lege for landslaget. Kan du fortelle kort om hvordan du havnet der?

-

Å være lege for fotball landslaget gjør det mulig å kombinere lidenskap for fotball med min profesjonelle jobb som lege. Jeg er utdannet fysioterapeut og lege og har spesialisert meg innen for muskel- og skjelettskader og innen idrettsmedisin. Til daglig jobber jeg som overlege og medisinsk leder ved Idrettens Helsesenter på Ullevål stadion, og som forsker ved Senter for idrettsskadeforskning på Norges idrettshøgskole. Min første jobb i Norges fotballforbund var som lege for U-21 landslaget fra 1994, med Nils Johan som trener. Fra 2002 har jeg vært lege for A-landslaget, det siste året med Drillo som trener.

Høres helt utrolig morsomt og interessant ut. Men du er jo sørlending, havnet så i Oslo og spilte for KFUM. Hvordan endte du opp i Nordstrand?

-

Jeg spilte mange år på A-laget og old boys laget til KFUM. Da sønnen min, Torstein, ble 5 år, var det naturlig å begynne å spille i KFUM. Torstein begynte på Munkerud skole, og etter hvert ble ”presset” fra klassekameratene og trener for Nordstrand 91, Tron Mathisen, dagens leder av fotballgruppa, så stort at Torstein ønsket å spille for Nordstrand. Da flyttet jeg med på lasset og ble etter hvert trener for 91 laget og leder i klubben. Det har vi aldri angret på. Nordstrand er en fantastisk klubb med mange flotte

barn og ungdommer, og fantastisk engasjerte foreldre og frivillige trenere og ledere.

Hva er ditt forhold til Niffen i dag da, Thor Einar?

- De siste 11 årene har jeg tilbrakt mange timer på Niffen både som trener, leder og tilskuer. Inspirasjonen til å bli trener og leder fikk jeg i junioravdelingen i Start der mange flotte ledere bidro til at jeg fikk ha et trygt sosialt oppvekstmiljø og lærte å spille fotball. Da jeg fikk egne barn som ønsket å spille fotball, var det helt naturlig for meg å engasjere meg som frivillig i Nordstrand. Det har vært en svært lærerik og inspirerende tid og fortsatt er det moro å være på Niffen sammen med alle barna som gleder seg over leken med lærkula. Min yngste sønn, David, spiller i 2002 årgangen og det er vel fare for at jeg etter hvert blir enda mer engasjert rundt den årgangen.

Trener du noe selv, eller har du lagt støvlene helt på hylla?

- Jeg prøver å holde meg i form med trening 2 ganger i uka. Jeg spilte old boys fotball i KFUM inntil for 4 år siden. Nå spiller jeg  kun fotball med sønnene mine.

Som lege og ikke minst som representant for Nordstrands hovedstyre, har du noen gode råd til dagens spillere?

- Fotball skal være gøy. Lek derfor mye med ballen slik at du blir god ”venn” med ballen og får god teknikk. Da kan du bli så god som du selv vil! Som lege er jeg opptatt av at barn og ungdom (voksne selvsagt også) skal være i aktivitet. Fotball er en fantastisk måte å kombinere lek og trening med sosialt samvær med venner.

Vi må litt tilbake til deg. Hva er ditt høydepunkt som spiller?

- Jeg ble seriemester for Start i 1978 og 1980, det er mine store høydepunkter som spiller for Start. I tillegg fikk jeg spille på landslagene opp til U23 landslaget. Å spille med flagget på brystet var også en stor opplevelse.

Det må ha vært stort, men når du først nevner landslaget og flagget på brystet. Hva tror du om Norges sjanser til å kvalifisere seg til EM i 2012?

Som lege er jeg en del av teamet rundt laget.

Lagets og teamets  store mål er å kvalifisere oss for kommende EM. Uten at vi tror på sluttspill, har vi ingen sjanse. Men skal vi lykkes, krever det at vi blir bedre enn vi var i forrige kvalifisering, jobber hardt og har de nødvendige marginene på  vår side. Det skal i hvert fall ikke stå på viljen!

Kort om Thor Einar:

Navn: Thor Einar Andersen
Spilt for: Start, KFUM og Lærdal
Alder: 50
Høyde: 187 cm
Tall på drakta: 7
Favorittlag: Start og Manchester United
Favorittspiller: Tidl Maradona, nå Wayne Rooney
Favorittmat: Sjømat, spesielt Sushi
Ser helst på TV: Sport og Nyheter
Familie: Gift med Anne Kjersti og pappa til Torstein og David.
Favorittduppedings: PC