Nordstrand IF - en utviklingsarena for dommere

Sist oppdatert 21.02.2024 kl.17.01

Fotballdømming har en lang, rik og sterk historie i Nordstrand Idrettsforening. Dommere fra klubben har dømt i Champions League, Europamesterskap, Landskamper, Cupfinaler og en endeløs rekke med kamper på øverste nivå i Norge.

> Samarbeidet dommer - NIF
> Dommerhonorar
> Bli NIF-dommer
> Trenger du dommer?

Dommergruppen
Dommergruppen i Nordstrand IF inkluderer mange autoriserte dommere samt mange klubbdommere. Klubben er aktiv på alle nivåer i norsk fotball, fra øverste nivå for menn og kvinner, til bredden i voksen- og ungdomsfotball, og ned til de yngste i barnefotballen. Både de erfarne dommerne og klubbdommerne bidrar positivt gjennom å dømme i ligakamper, turneringer og treningskamper.

Kurs og utvikling
Det arrangeres klubbdommerkurs og regelkvelder for dommerne. Nordstrand IF skal være en klubb med et inkluderende dommermiljø og skal legge til rette for at Nordstrand forblir en utviklingsarena for dommere.

Vi ønsker hvert år nye dommere inn i klubben, først og fremst gjennom rekruttering av egne klubbdommere, og vi gir alle muligheten til å utvikle seg, steg-for-steg mot større oppgaver. Vi tar også imot dommere som søker seg til en ny klubb som har et godt dommermiljø.

Spond
Dommergruppen organiserer sine aktiviteter – kamper, cuper og samlinger gjennom en egen Spond-gruppe. De som har tatt kurs og ønsker å dømme må melde seg inn der. Melder man seg inn i dommergruppen blir man også meldt inn i Nordstrand Idrettsforening om man ikke er medlem fra tidligere, da gruppen er knyttet til klubbens medlemsregister.

Dommergruppen, lagledere, spillere og foreldre har et felles ansvar for å ivareta alle dommere uansett klubbtilhørighet for å skape positive opplevelser på fotballbanen.

Vårt motto er som resten av klubben: Flest mulig - lengst mulig - best mulig!

Sportslig hilsen dommergruppa.
Kontakt oss på [email protected]

Ha respekt for dommeren!

• La innlæring av spilleregler bli en del av fotballopplæringen
  • Slå ned på kritikk av dommeravgjørelser
  • Lær spillerne at også dommeren kan gjøre feil - som spillerne
  • Diskutér omstridte dommeravgjørelser saklig og objektivt med spillerne - etter kampen
  • Vis respekt for dommeravgjørelser
  • Er du uenig i dommeravgjørelsen, hold det for deg selv og ta det opp med dommeren etter kampen – når situasjonen er rolig og utenfor banen
  • Som spillere - trenere - ledere har vi det moro med fotballen

La oss også bidra til at flere og flere synes det er moro å være dommer!